|
|
Communicatieplan volgende fase Wijkvernieuwing Noorderpark en Margrietpark
Dit communicatieplan dient als ‘paraplu’ voor de communicatie rondom deelplannen die in de tweede fase worden uitgevoerd. De algemene uitgangspunten waarmee de gemeente en haar communicatiepartners rekening moeten houden staan in het plan vermeld. Ook is de strategie ten aanzien van de communicatie voor de tweede fase hierin opgenomen. Per deelplan wordt vervolgens een apart, op maat gesneden deelcommunicatieplan gemaakt met het bijbehorende participatietraject (dus wie kan waarover en wanneer meedenken of meebeslissen of niet). Het opstellen van dit algemene communicatieplan voor de tweede fase is de verantwoordelijkheid van de gemeente Hoogezand-Sappemeer. Het communicatieplan moet uiteraard wel breed gedragen worden door alle communicatiepartners in de tweede fase. Het opstellen van de afzonderlijke communicatieparagrafen bij de deelplannen is de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar. Voor de onderverdeling in participerende partijen (bijlage 1), overlegstructuren deelplannen (bijlage 2) en de communicatiepartners (bijlage 3) zie de bijlagen.
Aanleiding: Het laatste projectcommunicatieplan voor het Noorderpark en Margrietpark uit 1999 is met name gericht op de aankondiging van de herstructureringsplannen. Insteek was om draagvlak te verwerven voor de diverse deelplannen en uit te leggen welke gedeelten van de wijk worden aangepakt en waarom. Inmiddels is in het Noorderpark en Margrietpark de realisatie van de aangekondigde deelplannen uit de eerste fase volop aan de gang of inmiddels afgerond. Delen van de wijken gaan op de schop of zitten inmiddels al midden in de sloop en nieuwbouw. Dit betekent overlast voor bewoners en soms onduidelijkheid wat de voortgang van de plannen is.
De communicatie gaat zich voor wat betreft de eerste fase nu dus meer richten op een wijk in opbouw en verschuift van overtuigen naar informeren. Voor de tweede fase geldt dat, zolang de plannen nog niet concreet genoeg zijn voor uitvoering het overtuigen en informeren nog samen zal gaan. Deze communicatie loopt in eerste instantie via de bestaande overlegstructuren, onder aanvulling van een meer op de sociale kant van de herstructurering gerichte blik.
In de eerste fase zijn de doelgroepen geďnformeerd over het totaalplan, maar aangezien dat in 1999 was, zal veel van de toen gegeven informatie weer zijn weggezakt. Ook nemen we in de tweede fase de ervaringen van de eerste fase mee. Dat betekent niet alleen dat we van gemaakte fouten hebben geleerd, maar ook dat we er rekening mee moeten houden dat bewoners van NoMa niet onbevangen tegenover de herstructurering staan. Dit kan zowel positief (zie de verbetering door de nieuwbouw in bijvoorbeeld Schildersbuurt-west en Bloemenbuurt-oost) als negatief zijn (niet voldoende rekening gehouden met gevoelens en meningen van bewoners in de eerste fase). Ook moeten we in de tweede fase de aanbevelingen en opmerkingen uit de evaluatie van de bewonersorganisatie meenemen en integreren in het communicatieplan.
In de eerste fase had de gemeente de regie over communicatieadvies en de uitvoering van de communicatie. Voor de tweede fase stellen de communicatiepartners de richtlijnen op waaraan de communicatie met de bewoners moet voldoen. De uitvoering van de communicatie ligt in deze fase bij de ontwikkelaar (zie ook bijlagen 1 tot en met 3).
Projectdoelstellingen wijkvernieuwing NoMa: · Revitalisering van het Noorderpark en Margrietpark zodat de wijken weer voldoen aan de eisen van deze tijd. In het Noorderpark en Margrietpark wordt preventief ingegrepen op het gebied van woningbouw (renovatie en sloop/nieuwbouw), ruimtelijke kwaliteit, kwaliteit van de woonomgeving en ingrepen om de leefbaarheid en veiligheid te verbeteren. · Als overkoepelend doel voor alle bouwprojecten in Hoogezand-Sappemeer geldt dat de ingrepen in de stad gericht zijn op een verbetering van het imago. Doel is om Hoogezand-Sappemeer te promoten als aantrekkelijke woongemeente (diversiteit in woningtypen en woonomgeving) door deelprojecten in de tijd in de communicatie eruit te lichten. · De doelen in de deelprojectplannen moeten voldoen aan het SMART-principe: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
Doelgroepen: - bewoners NoMa: direct betrokkenen bij de sloop/nieuwbouw (waar mogelijk in de communicatie onderverdelen in bijvoorbeeld senioren, allochtoon/autochtoon en huurders/eigenaars als dat voor het overbrengen van de informatie noodzakelijk is); - bewoners NoMa: omwonenden (bewoners waarvoor geen ingrepen in hun woningen in de planning staan maar wel in hun woonomgeving) - ondernemers die een bedrijf of detailhandel in NoMa hebben: direct betrokkenen bij sloop/nieuwbouw of omwonenden (ondernemers waarvoor geen ingrepen in hun woningen in de planning staan maar wel in hun bedrijfsomgeving) - communicatiepartners: Christelijke WoningstichtingTalma, Woningstichting Volksbelang Wonen en Welzijn, bewonersorganisatie Noorderpark (SBON), bewonerscommissie Margrietpark (SbcM) - intermediairs: Stichting Prisma, politie Hoogezand-Sappemeer, buurtvereniging PMP, buurtvereniging Noorderpark en winkeliersvereniging/ ondernemersvereniging. - pers (is zowel doelgroep als middel om andere doelgroepen te bereiken) - belanghebbenden: provincie, Rijk - belangstellenden/geďnteresseerden: Woonkoepel, bewoners uit Hoogezand-Sappemeer en mensen uit andere dorpen of steden die Hoogezand-Sappemeer in hun overweging meenemen als aantrekkelijke woonomgeving. - gemeente intern: raad, college, alle afdelingen die met project NoMa te maken hebben of waarvoor het project NoMa invloed op hun werk heeft. - opdrachtnemers: aannemers, architecten en eventueel instellingen.
Communicatiedoelen: Uit bovenstaande projectdoelstellingen zijn de volgende communicatiedoelen afgeleid. De communicatiepartners willen: · begrip kweken en onderhouden bij de doelgroepen en de relatie tussen het bestuur/projectleiding en de doelgroepen in stand houden of verbeteren. · Communicatie op maat leveren (steeds per situatie deelplan maken en communicatie hierop afstemmen) · Samenhang in de wijk bewaren en verbeteren. · met één boodschap naar buiten treden (geen tegenstrijdige info geven) · dat de doelgroepen een positieve of in ieder geval neutrale houding ten opzicht van plannen herstructurering krijgen · dat de doelgroepen in hun gedrag laten zien dat zij een positieve of in ieder geval neutrale houding hebben ten opzichte van de herstructureringsplannen. · Dat de pers een positieve of in ieder geval een neutrale houding hebben ten opzichte van de wijk(en) en de herstructurering
Strategie en tijdpad Grote lijn In 1999 is het complete stedenbouwkundig plan aan de doelgroepen gepresenteerd met een nadere detaillering voor de eerste fase. Bij veel mensen sloeg toen de paniek toe. Wat betekent dit voor mij en wanneer gaat dit allemaal gebeuren? De grote lijn is wel belangrijk, maar dit moet niet weer in grote bijeenkomsten gecommuniceerd worden. De communicatiepartners kunnen ervoor kiezen de grote lijn via Internet, de nieuwsbrief en de wijkkranten te communiceren en de informatiebijeenkomsten of inspraakbijeenkomsten te benutten voor kleinschaliger communicatie of een combinatie van deze commiciatiemiddelen in te zetten. Steeds per wijk/buurt, soms slechts de mensen van één straat uitnodigen om gericht en op maat gesneden informatie te leveren.
Deelplannen Per blok in elke wijk worden de doelgroepen geďnformeerd over de plannen uit de tweede fase. Steeds duidelijk maken in hoeverre sprake is van informatie of inspraak: kunnen bewoners meebeslissen, meedenken of worden ze geďnformeerd over vaststaande plannen waar alleen op detail nog aanpassingen mogelijk zijn. Als je belooft mensen op de hoogte te houden, dat dan ook doen. Als mensen zich bij de organisator aanmelden voor een buurtpanel, klankbord of iets dergelijks, dan moeten ze na hun aanmelding wel op de hoogte worden gehouden. Uiteraard moet het ook uitmonden in concrete actie en als dat niet mogelijk is, tijdig uitleggen waarom niet.
Zaken uit eerste fase Er zijn ook nog wat zaken blijven liggen in de eerste fase, zoals de groenzone Noorderpark, deelplan 4, woningen aan de Judith Leysterstraat (garagecomplex) en Bloemenbuurt-west. Deze zaken moeten we in de tweede fase meenemen. Als we beloven iets te communiceren, maar we weten de resultaten nog niet, dan toch communiceren. Het is beter om te zeggen dat je het nog niet weet maar dat je eraan werkt en wat je eraan doet, dan niets van je te laten horen. Dit werkt geruchten en onvrede/weerstand in de hand. Aan de communicatie rondom de uitvoering van de eerste fase moet een tijdsplanning aan verbonden worden.
Geruchten Proberen geruchten die rondzingen in de wijk zoveel mogelijk te voorkomen door steeds eerlijk en op tijd informatie overbrengen, hetzij zelf, hetzij via de woningcorporaties, hetzij via de bewonersorganisaties. De communicatiepartners moeten ervoor zorgen dat ze alleen informatie aan bewoners of pers geven die alle partners weten en waarvan de informatie spoort met de afgesproken boodschap.
Rol bewonersorganisaties Bewonersorganisatie zijn vertegenwoordigers van hun wijk en willen ook op deze verantwoordelijkheid worden aangesproken. Voordat informatie naar de bewoners gaat dit eerst ter informatie of ter overleg naar de bewonersorganisaties sturen. Zij zijn ook de ‘voelsprieten’ in de wijk. Kunnen we weerstand verwachten en hoe kunnen we inspelen op de wensen en behoeften van de wijk? De bewonersorganisaties kunnen hun werk niet zonder informatie van de gemeente. Zonder informatie verliezen ze hun geloofwaardigheid. Zeker als het gaat om zaken waar de bewonersorganisatie overgaat, anders kunnen ze de vragen van bewoners of pers niet beantwoorden. Voordat we communicatieproces ingaan, eerst overleggen met bewonersorganisatie wat de beste weg te bewandelen is om het proces te doorlopen. De bewonersorganisatie kan kijken en aftasten wat de gevoelens van de wijk zijn. Vervolgens bepalen ontwikkelaar en bewonersorganisatie samen hoe en wanneer te communiceren naar de belanghebbenden, bewoners.
Kortom 1. De bewoners in NoMa moeten in grote lijnen de plannen voor de tweede fase weten. Dit is de primaire verantwoordelijkheid van de gemeente, vanuit haar regierol en aangezien zij in de eerste fase heeft aangekondigd hierover de communiceren. Middelen om dit te doen kunnen onder andere zijn: Nieuwsbrief, informatiebijeenkomsten en wijkkranten. 2. De direct betrokkenen bij de deelplannen NoMa moeten de concrete plannen voor hun afzonderlijke buurt weten. Dit is de prinaire verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar in samenspraak met de bewonersorganisaties. De bewoners moeten in kleine groepen worden geďnformeerd, omdat de meeste mensen met name interesse hebben voor wat er in hun woonomgeving gebeurt. Middelen om dit te doen kunnen onder andere zijn: informatiebijeenkomsten, wijkkranten, huis-aan-huisbrieven en direct communicatie. 3. De bewoners van NoMa moeten weten wanneer er gesloopt of gebouwd gaat worden, wat dit voor overlast met zich meebrengt, wat er voor in de plaats komt en wanneer. Het informeren van de bewoners is de primaire verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar in samenspraak met de bewonersorganisaties. Middelen om dit te doen kunnen onder andere zijn: huis-aan-huis brieven, wijkkranten, informatiebijeenkomsten, nieuwsbrief, Internet of een combinatie van deze communicatiemiddelen.
Boodschap: ‘Wat wordt wanneer en waarom en op welke manier aangepakt, wat zijn de consequenties en welke alternatieven worden geboden?’ Bij de boodschap steeds rekening houden met het serieus nemen van de individuele bewoner, de gebruikers en bewonersorganisaties als volwaardige gesprekspartners.
Communicatiemiddelen (+ waarvoor in te zetten?) - Nieuwsbrief (gemeente, corporaties bewonersorganisaties, politie, Prisma, onder regie van gemeente). In te zetten voor het uitleggen van de grote lijnen, een terugblik geven op de eerste fase en vooruitblik op de tweede fase. Belangrijke spelers aan het woord laten, zoals de verantwoordelijke wethouder, woordvoerders van de ontwikkelaars en de bewonersorganisaties. - Wijkkranten (twee aparte uitgaven van de twee bewonersorganisaties). Om bewonersorganisatie steviger neer te zetten. De bewonersorganisatie weten immers goed wat er leeft onder de bewoners van hun wijk en zij worden door de bewoners serieus genomen. - Persberichten : als communicatiepartners zelf de publiciteit zoeken of als ze benaderd worden door de pers, gelijk de andere communicatiepartners op de hoogte brengen. Voor informatie naar doelgroepen breder dan alleen NoMa. - Informatie/inspraakbijeenkomsten (per blokje): voor grote groepen bewoners die allemaal zelfde belang hebben, voor informatie over deelplannen. - Visualiseren plannen: tekeningen, maquettes. - Internet. Korte teksten en toegankelijk wanneer de ontvanger wil. Niet geschikt voor lange verhalen en geen persoonlijk contact. Wel mogelijk bieden tot interactiviteit. - E-mail: voor vragen van bewoners. Stelt wel eisen aan snelle beantwoording van de vragen. - Huis-aan-huisbrieven: voor kleine groepen bewoners met informatie die alleen voor hen interessant is. - Inloopbijeenkomsten: voor grote groepen bewoners die ook met hun individuele vragen terechtkunnen.. - Achtergrondartikelen in de huis-aan-huiskrant waarmee de gemeente een contract heeft afgesloten. Geschikt voor achtergrond informatie en gericht op alle bewoners binnen het verspreidingsgebied. - Overleg tussen communicatiepartners.
Evaluatie Tussentijds moet er in overleg met de bewonersorganisatie worden gekeken of communicatie goed wordt ingezet. Deze keer niet wachten tot het eind van de tweede fase, maar steeds tussendoor om te kijken of er bijgestuurd moet worden.
Stappenplan
1. Bekijken wie de opdrachtgever is en dus verantwoordelijk voor in gang zetten communicatie 2. Opdrachtgever moet bewonersorganisatie tijdig en volledig informeren. 3. In samenwerking met de bewonersorganisatie bepalen welke bewoners wanneer en op welke manier geďnformeerd worden of welk inspraaktraject gestart wordt. 4. De communicatiepartners spreken elkaar er op aan als communicatie niet volgens de afspraken verloopt. In ieder geval wordt altijd de gemeente ingelicht aangezien de gemeente de regiefunctie in de herstructurering heeft.
|
U kunt een e-mailbericht met vragen of opmerkingen over deze website
verzenden aan
webmaster@sbon.nl.
|